:: UWANG ::

:: IKUTAN YUKK! ::

Rabu, 15 Juni 2011

peringatan dari Allah, jangan terlalu leka!

Salam and hai bloggers sekalian.

Dari tajuk pun dah dapat agak, apa yang aku nak cerita kali ni. Pasal peringatan Allah S.W.T. Tapi secara general je laa. And orang cakap sekadar sembang-sembang petang. Aku bukan baik sangat pun nak cakap tentang agama ni dalam. Tapi cukup laa sekadar kita saling mengingati antara satu sama lain.

Ramai orang bila something jadi kat dia, tak kisah laa yang baik atau buruk, mesti dia anggap benda tu takdir. Aku pun tak lari dari semua tu. Kejadian henset hilang, moto hilang, result exam yang tak gempak, tak boleh balik time adik beradik kawen dan macam-macam lagi laa, mesti aku pasrah sebab aku dah anggap takdir. Nak buat macamana lagi kan? Kita sebagai manusia biasa memang tak ada kuasa untuk halang apa yang telah Allah takdirkan untuk kita.

Tapi sedarkah kita, bahawa selain daripada setiap kejadian yang berlaku pasti ada hikmahnya, tetapi juga merupakan satu peringatan untuk diri kita. Seburuk mana pun, sesedih mana pun situasi yang kita perlu hadapi, mesti akan ada something yang mungkin lebih baik akan terjadi, walaupun ada mengambil masa yang agak lama untuk hikmah tu muncul. Allah itu Maha Penyayang. Apa yang terjadi, yang baik dan yang buruk sekalipun, semuanya sebagai peringatan. Sejahat mana pun kita, still lagi Dia kasi peringatan, supaya kita tak terpesong dengan lebih jauh. Sampai begitu sekali kasih Allah pada kita. Subhanallah. :')



Kadang-kadang aku pun rasa macam sedih dengan diri sendiri. Tak pernah nak bersyukur dengan apa yang Dia kasi. Bila ada je benda buruk yang berlaku, aku just pasrah je. Tak pernah nak pikir panjang, kenapa benda tu jadi. Pasrah tu memang dah elok, tapi yang bab nak pikir tu memang tak masuk list. Padahal itu yang perlu kita buat. Fikir, renungkan kembali, kenapa Allah timpakan sesuatu pada diri kita. Semuanya sebab nak suruh kita sedar, supaya kita tak terus terpesong dan akhirnya diri sendiri jugak yang susah dan merana. Itu tandanya Allah masih sayangkan kita. Sangat sayangkan kita. Subhanallah. :')

Jadi kawan-kawan, kalau kita ditimpa masalah, jangan sekadar redha dan pasrah. Memang itu benda yang baik, tapi kita juga harus fikir. Kenapa Dia timpakan kita dengan sesuatu. Mungkin itu adalah salah satu peringatan darinya, dan itu tandanya kita masih disayangi. Wallahualam. :')


4 komentar:

el_Finito mengatakan...

kantoi dalam exam. cewah.

Subhanallah.

=]

e d a y u a t e h mengatakan...

maksudnya result laa..bkn kantoi meniru..hehehe

el_Finito mengatakan...

aah. orang di sini yang kantoi meniru. HAHA! =P

e d a y u a t e h mengatakan...

hahaha..baiklah..baiklah..memahami~ :p

:: IKLAN ::