:: UWANG ::

:: IKUTAN YUKK! ::

Jumat, 24 Juni 2011

last update before balik Malaysia: menyusahkan orang betul laa!!

Salam and hai bloggers sayang. 

First of all, thanks kepada bloggers yang sudi singgah sini. Yang sudi follow, jangan lupa tinggal link. InsyaAllah I will follow uuuuuuuu. (hantu kuning menjelma seketika..haha)

Oke. Oke. Back to the tajuk. Sila take note yang aku bukan nak cerita pasal aku nak balik Malaysia esok pukul 1415 WIB (Waktu Indonesia Barat) naik Firefly and turun kat Subang dan dijangka sampai pukul 4.30 p.m. tau. Tanak cerita pun. Tapi macam dah tercerita je kat korang. Ehem. Abaikan. Hehehe.

Sekarang aku nak menceritakan pengalaman cemas aku sepanjang proses nak balik ni. Suka aku nak cakap disini bahawa imigrasi Polonia kat Medan ni memang suka menyusahkan orang. Yeahh. Aku dengan tanpa rasa bersalah nak cakap dorang adalah @#$%^&*! Nak tau sebab apa? Meh nak cerita. Tapi terlebih dulu, kita kena faham dengan terms yang akan digunakan seperti berikut untuk lebih mendalami maksud sebenar entry aku kali ni. Heh.

1. MERP (Multi Re-Entry Permit) : dokumen perjalanan yang diperlukan oleh pelajar asing yang belajar di Indonesia yang memiliki KITTAS untuk keluar masuk negara Indonesia dengan bebas, berlaku selama 6 bulan sahaja

2. ERP (Re-Entry Permit) : seperti MERP, tetapi hanya berlaku selama 3 bulan, dan terbatal apabila sekali keluar dari Indonesia

3. KITTAS (Kartu Izin Tinggal Terbatas) : dokumen yang diperlukan oleh pelajar asing selama belajar di Indonesia

4. PKPMI-CM (Persatuan Kumpulan Pelajar Malaysia di Indonesia-Cawangan Medan) : wakil pelajar Malaysia dekat Medan

Kenapa aku men'@#$%^&*' imigrasi Polonia ni? Sebab, mula-mula dorang buat masalah dengan menaikkan harga MERP dari Rp 600.000,- kepada Rp 900.000,- sesuka hati mak bapak belah tok nenek angkat orang.  Aku dah penat-penat tabung duit nak buat MERP cukup-cukup enam ratus, tetiba dorang nak naik harga tanpa alasan yang kukuh. Alasan tu memang ada, iaitu kerana orang yang jaga kaunter saja nak duit lebih. Bangang tak? Memang rasa macam nak sepak muka dorang. Even ERP murah, Rp 200.00,- je, tapi banyak masalah di kemudian hari sebab kitorang mungkin bercuti panjang.

Lepas tu, wakil PKPMI-CM pun bantu laa kami-kami yang teraniaya ni dengan cara apply MERP secara pukal, beramai-ramai dengan harga asal. Dorang punya laa marah, tapi sorry laa der. PKPMI-CM sangat tegas. Sila tabik spring toing toing untuk diorang. Huhu. 

Daaaaaan, nak dijadikan cerita, pekerja imigrasi kat sini memang tak makan saman. Sampaikan orang Konsulat kat sini kena campur tangan sebab ramai pelajar yang tak dapat passport sebab MERP tak siap-siap even dah lama submit. Kesian weyy kat kitorang. T_T Kalau aku jadi orang kat imigrasi tu aku malu, sebab orang negara lain terpaksa campur tangan masalah pekerja dalaman negara dorang. Segannyer! Huhu.

Pung pang pung pang. Sampai laa ke bab aku nak balik esok. Tapi masalah passport aku orang imgrasi tanak settlekan. Bukan aku sorang je. Ada lagi 18 orang yang kena macam aku, sedangkan kitorang dah submit borang tu awal bulan Jun lagi. Aku kecewa ngan dorang. Serius weyh! Aku rasa cam nak je caci maki imigrasi dalam hati. Tapi aku kena tabah. Selagi tak sampai waktu aku balik, aku kena tetap bertahan. Dan alhamdulillah, setelah pagi-pagi buta member aku yang BALIK PAGI NI pergi tak-tau-lah-dorang-buat-apa-kat-imigrasi-tu sampai lah dapat balik passport kitorang sekali dengan cop MERP. 

Aku dah ingat nak call mak aku sambil nangis-nangis supaya simpati family aku kat aku nanti melimpah ruah dan dorang tak teragak-agak untuk beli tiket flight yang lain untuk aku in case passport aku belum dapat sampai besok petang. Dah laa. Pasni aku malas kawan ngan orang imigrasi yang suka nak balas dendam kat kitorang sebab kitorang tanak bayar lebih untuk keluar dari Medan nih. Huh! Errr. Bila masa laa plak kan aku kawan ngan dorang? Tak hingin! Huhu.

Oke laa. Dah panjang aku bebel sorang-sorang (ayat cover sebab tau takde orang baca blog ni..huhu). Nak gi packing barang sebab aku nak balik Malaysia esok pukul 1415 WIB (Waktu Indonesia Barat) naik Firefly and turun kat Subang dan dijangka sampai pukul 4.30 p.m.. Hahaha. Tata~~~ 

"ingatkan aku untuk update cerita pasal farewell ACMS-USU 2008 nanti k, encik gambar," kata diriku kepada gambar di atas.  ^_^

8 komentar:

Sue mengatakan...

hai edayuateh..
paham sgt senario nih... ada adik belajar di Acheh... gini le gamaknya problem yang dia alami... :) selamat kembali ke tanah air ye

e d a y u a t e h mengatakan...

sue> kesiannya kat adik yg belajar kat Aceh tu..mesti nasib die same mcm sy jugak..huhu..tx anyway! :)

e d a y u a t e h mengatakan...

sue> kesiannya kat adik yg belajar kat Aceh tu..mesti nasib die same mcm sy jugak..huhu..tx anyway! :)

el_Finito mengatakan...

hahah saya baca lahhhhh.
wah naik 3ratus. dah boleh beli blackberry dah tu. cewah.

e d a y u a t e h mengatakan...

hahaha..oke2..eyy..ni tigaratus ribu rupiah laa..mne dapat nk beli BB..huhu

el_Finito mengatakan...

oh. aah eyk. HAHA.

Easy Cooking mengatakan...

Memang harap berhati - hati dengan orang - orang yang ada di imigrasi, bukan hanya di polonia saja, di airport manapun begitu ..

Saya juga pernah tertahan di Kuala Lumpur international Airport (KLIA), banyak sekali pertanyaan yang dibuatnya, padahal saya hanya mau holiday dan melihat kakak saya yg study dimalaysia ..

yahhh begitu lah ceritanya ..
kalau mau minta info mengenai saya bisa kirim email : Hakiem.idriz@yahoo.com

Easy Cooking mengatakan...

Harap berhati emang di imigrasi di polonia, bukan hanya di polonia saja, bandara di indonesia lainnya juga begitu ..

saya juga pernah pengalaman cerita sama dengan u, saya tak bisa masuk ke KL ntah kenapa, padahal saya mau liburan dan melihat kakak saya yg study di malaysia ..

:: IKLAN ::