:: UWANG ::

:: IKUTAN YUKK! ::

Rabu, 25 Mei 2011

jaulah ke Gunung Sibayak, Medan, Indonesia!!

-huh..gambar tanak kalah..>.<-

Salam and hai readers sekalian.

Nak start dengan ayat apa ek? Hurmmm. Actually, aku masih lagi trauma dengan kecurian skuter kesayangan 2 3 hari yang lepas. Sampaikan nak update blog pun rasa macam....haihhhhhh...~ Sekarang ni pun still lagi bergenang air mata bila teringat kat Ce'to yang tersayang tu diculik orang. T_T

Tapi,tapi. Untuk entry kali ni, aku akan try campak dulu feeling tu jauh-jauh. Hehehe. Kali ni aku nak cerita kat korang pasal aku and kawan-kawan muslimah yang lain pergi 'jaulah' di Gunung Sibayak, Medan, Indonesia. Kalau tak faham 'jaulah' tu apa, boleh laa rujuk ke Pak Cik Google atau tanyakan pada ustaz-ustazah yang ada di sekeliling anda. Hehehe. Jaulah ni dianjurkan oleh pihak BADAR PKPMI-CM. Semacam organisasi Islamik la senang cerita. Yang pergi ni semua perempuan. Tapi ada laa dalam 5 6 orang lelaki yang join untuk angkat barang. Heheh. Kitorang gerak pukul 2 pagi waktu Indonesia. Semangat yawwww~

'Jaulah' ke Gunung Sibayak ni memang best. Walaupun letih nak mati, tapi bila sampai kat puncak gunung, semua letih hilang. Sebab pemandangan di puncak gunung sangat indah hokey! Tapi kenapa aku cakap letih nak mati? Sebaaaaaaaab.....nak mendaki sampai ke kaki gunung dah ambil masa yang lama. Itu baru ke kaki gunung. Perlu berjalan lagi sampai ke pintu rimba. Agak-agak macam dah nak masuk hutan laa. Jalan dia mula-mula datar. Pastu naik bukit. Pastu naik bukit yang curam gila. Pastu nak kena panjat bukit yang betul-betul bukit. Pokoknya, memang lama. Kitorang start naik pukul 2 pagi, dalam pukul 8 baru sampai ke puncak. Jalan kaki kawwww~~ Capek dehhhh!! Memang agak seksa nak jalan naik bukit yang curam tu. And tak tau laa kenapa, hari tu memang aku sangat-sangat laa 'lembek'. Huhuhu.

Korang bayang laa lembek tak lembek nya aku, baru start jalan setengah jam, aku dah tak larat. Baru setengah jam babe! Orang lain semangat tengah kobar-kobar macam nak berarak masa hari merdeka tu, aku dah sangat tak larat. Masa tu aku memang ingat nak je aku guling-guling turun bawah. Kaki aku lenguh gila sampai krem. Aaaannnnnnddd, aku laa makhluk yang paling belakang time tu. Tapi, nasib baik ada lagi sorang member aku yang perasan aku tertinggal kat belakang. So, dia pun teman laa jalan-jalan ngan aku. Belakang kitorang ada abang 2 orang yang expert pasal daki-daki gunung ni duk jaga kitorang. Sampaikan abang-abang tu yang tolong bawak beg dan barang aku. Memang letih tahap cipan. Cipan pun tak letih macam haku. Huhuhu. Jalan sikit, aku mintak nak duduk. Setiap 5 minit mungkin. Huhuhu.

Oke lah. Cukup laa aku memalukan diri sendiri. Sekarang aku nak korang usha pics kitorang time dah nak sampai puncak gunung. Masa tu memang aku semangat sikit laa. Sebab dah nak sampai kannnnn~~ Hahaha. Time ni memang aku sengih je  memanjang masa snap pics. Happy laa dah sampai puncak. Kalau tak, jangan harap aku nak ambil gambar. Huhuhu.


"Oke anak-anak..beratur yeee..mak nak kasi susu ni.." hahaha.. [nampak tak aku yang paling belakang? ngeeeee~]

rehat sebentar sebelum meneruskan perjalanan.. [sebentar laa sangat..huhu]

 
tu laa Gunung Sinabung yang baru je masuk berita sebab meletus..tapi tak keluar api pun..keluar asap tebal nak mampphh je..gunung berapi aktif tu..takut kan? >.<

 
syima dengan gaya mendaki gunung..errr..gaya ke? memang tengah daki pun..heh~

ini aku..macam semangat..sebab sikit agi nak sampai..hehehe

ahhhh..koq jadi malu sendiri yaacchh! ngahaha

nampak tak 'anok-anok wekk' itu? mereka sedang makan..hahaha

asap yang fuuhhh fuhhh tu adalah asap sulfur..korang tau bau sulfur macamana? makkkk aiiiii...mangi cangat-cangat!! wuwuwuwu

ini pure punye asap sulfur..keluar dari perut bumi..bising bunyi asap keluar ni memang tak hengat dunia..

ni aku tengah snap pics kat lereng bukit..kalau naik sikit lagi, mungkin korang boleh terjun dalam kolam sulfur yang paling besar..dan tak akan boleh naik sampai bila-bila..innalillah~ T_T

memang syokk sangat kat puncak ni..nampak je macam panas..tapi sejuk dia macam duk dalam peti..nampak aku pakai sweater tebal tuu..huhu

time ni aku rasa sangat tinggggiiiii..sebab aku lebih tinggi dari puncak Gunung Sinabung yang tengah berasap tu..heheh~

alaaaaaaa, syimaaaaa..nyomeynyeeeeee peace macam tu..hehehe

yaaaaahhh!!! AKHIRNYA! aku berjaya sampai di puncak [walaupun setengah jam pertama aku dah pikir camane nak turun balik..heheh~]


tu sumer asap yang maha wangi..fuhhhhhh~


aku dan syima di lereng gunung..2 3 langkah ke belakang, kompem kami akan berguling-guling masuk dalam gaung..huhu [asal aku nampak gemuk? wuwuwu]

eceyhh..rasa cam model plak aiiii~ ngehngeh

 
ni lagi suasana kat puncak gunung.. [model: syima]


makan sekejap sambil ambik angin sejuk...fiewwwww~

curam kan nak daki? dengan batunye..huhuhuhu..kalo jatuh ni, kompem non-stop berguling sampai bawah.. >.<

SUBHANALLAH~ ^_^
  
huh??? kepala syima berasap?? macam tanduk pun ada...wakakaka

   KAMI PASTI BISAAAA!!! [aku lah yang memakai sarung tangan hitam merah..paling hujung belah kiri..poyo kan? huhu]

hah..amek kauuuuu..kan dah sakit kaki..huhuhu..

Walaupun berbagai cobaaan dan dugaan yang datang time nak daki gunung tu, tapi akhirnya aku berjaya jugak jejak kaki ke puncak Gunung Sibayak. Sangat rugi kot kalau dah ada peluang nak sampai sini tapi tak datang. Bila lagi nak pergi kalau bukan sekarang. Betul tak? Ehemmmm. Dan after dah turun dan sampai balik rumah, aku berjanji kepada diri sendiri yang "AKU TAKKAN PANJAT GUNUNG DAH PASNI!! AKU TAK LARAT!!".

Sekian, terima kasih! :)  

4 komentar:

Adie Achim/ Papa mengatakan...

Wah seronok juga baca pengalaman belajar di negara orang.. selamat sukses!

Nice blog too!

edayuateh mengatakan...

hehehe..seronok seronok seronok..tx anyway... :)

[ProTaz]™ Uwais AlQorny AL-HAFIZ mengatakan...

gaya penyampaian yg santai n terhibur...hehe. btw, nk tanye, brp kos nk panjat gunung sibayak ni? brp jauh dr airport medan? sy bercadang nk pi medan 16nov ni... klu x pky guide atau porter blh x?

[ProTaz]™ Uwais AlQorny AL-HAFIZ mengatakan...

salam, gaya penulisan yg santai.... terhibur.... hehe...

btw, nk tanya ckt

~ brp kos panjat gunung sibayak ni?
~ brp jaoh dr airport medan?
~ brp tempoh naik gunung ni?
~ selain gunung sibayak, gunung apa lg yg dekat dgn airport yg best utk didaki?

tq

:: IKLAN ::